AZHAR & DIYANA


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, January 24, 2013

Peristiwa Malam Belacan

Lokasi: Megan Avenue 1, Ampang, Kuala Lumpur

Aku parking moto depan megan avenue 1 sbb cuaca tiba2 hujan. Berhenti nak berteduh. Tiba2 aku dengar suara orang bergado, tapi disebabkan xnk jadi 'joyah' sgt (ayat tunang aku) so aku biarkan je. Agak2 berdarah ke mati aku call la ambulan. Tapi Tuhan nak bagi aku HINT malam ni.

Aku ambik rokok dan cuba untuk menyalakan dengan lighter. Tibe2 suara asing (bunyi moto, kete, burung dsb) xde. Yang aku dengar cume perbualan sepasang kekasih/suami isteri ni.

"Ape jenis perempuan kau ni hah?" Suara laki tu bertempik

"Betul, ada tujuh ringgit je...betul" balas perempuan tu ngan muke sedih.

"Tujuh ringgit?? Nak makan camane? Belacan? gula? Semua nak beli!!" laki tu marah lagi.

So takat tu je yg aku betul2 dengar. Yg lain samar2 dan aku xnk buat tambah cerita. Memang aku xtau hujung pangkal cerita gaduh diorang tu tadi. Memang tak adil kalau aku tiba2 menyebelahi mana2 kalau aku sendiri tak tau punca dan jalan cerita. Cuma. aku sebagai lelaki, yg waras, aku boleh katakan cara lelaki tu salah.

Marah tu boleh, tapi perlu ke di tempik perempuan tu depan orang ramai? Bukan aku nak cakap aku byk duit, tapi kalau aku ikutkan hati seboleh2 nak aku yg tanggung semua perbelanjaan keluarga aku. Bukan harapkan orang lain. Ye kalau xmampu mintak bantuan isteri, tapi bukan maki2.

Dalam masa tu aku sedih dengar dorg bergaduh. Yelah, 7 ringgit je ade. Nak makan berdua cukup ke 7 ringgit?? Aku cam rase nak je hulur sket ape yg ade tapi aku xnk la nnt xpasal2 aku plak kene maki. Tu belum isi minyak moto, belacan dgn gula. Habis tu esok nak makan ape pulak?? Aku yg jd sebak sbb aku terbayang cmne pulak aku kalau jadi macam tu.

Bukan aku nak menilai sape2, tapi dari perwatakan lelaki tu sendiri, aku xrase perempuan tu salah. Mungkin aku judge dari luaran sbb aku tgk cara pakaian laki tu, cara bercakap, lenggok badan, motor die...aku xrase die seorang yg berperangai senonoh. Hidup aku pernah bergaul dengan macam2 jenis manusia so i got the clue a bit.

Bile hujan dah renyai aku cepat gerak nak balik. Sepanjang dlm perjalanan aku balik td, aku asek terpikir sape salah dan sape betul. Aku sibuk buat theory sendiri dan macam2 la. Tapi bile aku pikir betul2, baru aku sedar...bukan mencari kesalahan orang lain yg menjadi pengajaran tuk aku malam ni, tapi....pengajaran aku malam ni adelah Pernah kah aku bersyukur dengan nikmat yg Tuhan dah bagi pada aku selama ni?

Ya Allah, andai aku pernah terlupa bersyukur di atas nikmat Mu selama hidupku,ampunkan lah dosa ku dan kesilapanku. Berkatkan lah rahmat kesyukuranMu padaku. Aku bersyukur di atas segala pemberian Mu. Berkatilah rezeki ku sepanjang hidupku. Halalkan lah rezeki ku untuk ahli keluarga ku. Alhamdulillah di atas segala kurnian Mu~




-azhar-

No comments:

CHOOSE YOUR SONG:

Kenangan Rumah Sewa Uitm Segamat

Kenangan Rumah Sewa Uitm Segamat
After ktrg wat solat sunat Bday Arm n A.S... huhuhu